Introductie

PROCESS MINING GEEFT OVERZICHT

Waarschuwing

Lezers die niet geïnteresseerd zijn in productie- of business-procesoptimalisatie

>>> verhoging van kwaliteit en leveringsbetrouwbaarheid, voorkomen van verstoringen, fouten, verspilling <<<

die kunnen beter niet verder lezen, want

A penny not waisted is a penny earned”  vrij naar Benjamin Franklin

Wat is Process mining?

Process mining is een middel om gedrag in de tijd zichtbaar te maken. Gedrag van medewerkers, functierollen, afdelingen en machines in een organisatie die waarde creëert. Voorbeelden van een 'organisaties' zijn: de afdeling schade zijn bij een verzekeraar, de werkvloer van een metaalfabriek of een portaal van een webwinkel. Ze voegen waarde toe aan  een schadeclaim, een order of een informatieaanvraag. De organisatie gebruikt een centraal informatiesysteem (ERP, CRM, ZIS, PLC, ...) om alle belangrijke gebeurtenissen in het proces te registreren.  Hoe de operationele processen zijn verlopen, precies dàt brengt process mining in beeld. Traditionele werkwijzen om processen in kaart te brengen zijn doorgaans tijdrovend, kostbaar, verstorend en subjectief. Een van de vele voordelen van process mining is het hergebruik van al bestaande procesgegevens in de informatiesystemen. De gegevens zijn objectief gemeten, ontstaan automatisch en zijn dus altijd actueel. 

Procesverbetering met Process Mining

Procesverbetering kost bij voorkeur zo min mogelijk  tijd, energie en geld. Een gestructureerde aanpak helpt hierbij.

De BPM-cyclus is zo'n aanpak van het ‘evidence based procesmanagement’. Elke fase levert concrete resultaten op als input voor de volgende. Process miners zijn leidend in fasen een, twee en vijf en ondersteunend in de overige. Het figuur hieronder geeft de volgorde van de fases die doorlopen worden. Klik op de naam van een fase 0, 1 of 2 voor verdere toelichting.